1. Sebelum aktiviti (Tidak bersedia, tidak berminat)
2. Semasa aktiviti (Tak ambil kisah)
3. Selepas aktiviti (Habislah!)
1. Tidak bersedia
- Maklumkan murid perlu simpan buku, clearkan meja, sediakan alat tulis, duduk tegak.
- Perlunya objektif pembelajaran jadi murid tahu hari ni nak belajar apa, nak mengasah kemahiran apa dan dihujungnya saya nak buat apa...Jadi murid akan beri perhatian.
- Minta murid kongsikan pengetahuan mereka.
Rujuk:
23 Cara Memulakan PdPC (Set Induksi)
- Guna pendekatan yang secara tidak langsung.
- Buat kejutan, pakai kostum ke,bawa objek ke.
1. Murid tidak faham soalan/arahan
- Atasi dengan ubahsuai arahan, demo kan aktiviti, cuba jaya satu dua soalan dahulu.
2. Susahnya!
- Murid rasa susah nak buat. Mudahkan aktiviti ataupun bentuk mengikut pelbagai aras. Soalan kena perhalusi agar murid ada input.
- Dalam kumpulan sebaiknya ada murid yang lebih pandai untuk bantu (expert group).
- Ada sumber pembelajaran untuk diakses. Takkanlah baru belajar 'grammar rules' 10 minit lepas, terus murid boleh hafal semua. Mula dengan aplikasi dahulu ya. Pastikan murid ada rujukan.
3. Banyak sangat ahli dalam kumpulan.
4. Aktiviti membosankan, slow
Rujuk:
Kahoot Woot! Woot!
- Refleksi murid dalam pelbagai bentuk; soalan lisan seperti minta murid ulang perkataan dipelajari, apa mereka buat hari ini?soalan yang mana susah, soalan mana yang senang, apa aktiviti yang mereka enjoy, dan sebagainya. Dalam bentuk tulisan pula guna kaedah menulis respon di atas sehelai kertas. Dalam bentuk visual, gunakan lukisan untuk mereka menentukan tahap kefahaman mereka.
- Aplikasi luar kelas, bincang dengan murid, bagaimana mereka boleh aplikasikan pembelajaran ini di luar kelas/rumah/sekeliling mereka.
- 3 strategi; lisan, tulisan, visual.
Boleh cuba: Success Tree, Parking Lot, Exit Ticket, Survey, dan sebagainya.
http://www.mwa.my/2017/sep/mudah-mengajar-2
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.app.mudahmengajarp
Bagusnya info bimbingan ini. Semoga semua guru di luar sana dapat mengaplikasikanya dengan perancangan yang berkesan. Kegagalan kita merancang ialah punca PdPc kita kurang berkesan👍👍👍😍 semoga semua guru bermotivasi menjadi guru yang HEBAT.
ReplyDelete