Review mudahmengajar.com kali ini membawa satu aplikasi terbaru yang telah dibangunkan oleh Cikgu Fadzil dari PKG Komplek Uda, Johor Bahru. Dengan hanya satu aplikasi ini, anda boleh mendapat maklumat dna tutorial interaktif untuk pelbagai 'tools' PdPc PA21. Mari kita selidik apakah pengisian dalam aplikasi ini.
Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015
-"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
-"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
- Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015
- Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015)
- Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan 2015)
- Google Certified Teacher Level 1 (2015)
- Google Certified Teacher Level 2 (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016)
- Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG
- Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat
Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016
- Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016)
- Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_chea
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_chea
Pencapaian
- Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015
-"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
-"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
- Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015
- Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015)
- Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan 2015)
- Google Certified Teacher Level 1 (2015)
- Google Certified Teacher Level 2 (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016)
- Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG
- Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat
Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016
- Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016)
- Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Pelancaran Aplikasi Mobile
"CikguF-EduTech"
May
2017
12
posted by Mohd Fadzil on PAK21
No comments
Salam & Selamat Sejahtera
(1) Sempena Hari Guru, kami ingin melancarkan & berkongsi sebuah
Aplikasi Mobile Untuk Guru iaitu Sebuah Aplikasi Tutorial Penggunaan
Teknologi dalam Pembelajaran & Pemudahcaraan (PDPc)
(2) Keperluan Aplikasi ini ialah Peranti Pintar Android dan talian
internet (Tanpa Internet Aplikasi ini tidak berfungsi).
Review Aplikasi
(3) Dapatkan Aplikasi di Google Play iaitu CikguF-EduTech
https://play.google.com/store/apps/details?id=cikgu.fadzil.edutech
(4) Kelebihan Aplikasi ;
-Percuma
-Panduan aplikasi trending seperti G-Suite, Frog VLE , Kahoot,
Padlet dan lain-lain dalam Versi Bahasa Melayu [BM].
-Penggunaan Storan yang kecil (0.89MB)
-Teknologi Embed (Panduan Video)
-Menu Download Bahan Nota (.pdf)
-Panduan Video boleh Share ke media sosial (Facebook, Twitter, Google+,
& Telegram)
(5) Selepas anda cuba menggunakannya saya meminta jasa baik anda untuk
menjawab soal selidik berikut untuk membolehkan pasukan pembangunan kami
membuat analisis bagi melengkapkan kajian kami.
https://goo.gl/forms/fLkoUe732C9bAfyY2
* Sebarkan Aplikasi ini untuk rakan-rakan pendidik anda semua.
Terima Kasih.
-Team Develepor "CikguF-EduTech" -
#CikguF
Pemikiran Komputasional - "Artikel
Review"
Apr
2017
25
posted by Mohd Fadzil on PAK21
No comments
Pemikiran Komputasional
Menurut pencetus dan pengasas pemikiran komputasional, Jeannate M Wing,
pemikiran ini boleh ditafsirkan sebagai – “membina kuasa dan proses
penyelesaian secara pengkomputeran, sama ada dilaksanakan oleh manusia
atau mesin”.
Dalam erti kata lain, Pemikiran Komputasional merupakan proses
penyelesaian masalah yang memerlukan usaha meleraikan sesuatu masalah
kepada komponen yang lebih kecil (Decomposition), cuba merumuskan idea
ataupun maklumat yang penting dan relevan (Abstraction), mengecam corak
(Pattern Recognition) yang membolehkan perancangan penyelesaian yang
tepat bagi mengelakkan ulangan dan tindakan yang kurang releven.
Individu perlu menggunakan pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi
mengenalpasti maklumat yang penting dan mengaturkan langkah penyelesaian
mengikut turutan yang logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan
keputusan yang telah dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh
laksanaan prosedur tersebut (Evaluation).
Pemikiran Komputasional (CT) merupakan proses penyelesaian masalah yang
memerlukan usaha memecahkan sesuatu masalah kepada komponen yang lebih
kecil (Decompose), cuba mengekstrak idea ataupun maklumat yang penting
dan relevan (Abstraction), mengenali corak (Pattern) yang membolehkan
perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan dan
tindakan yang kurang releven supaya meningkatkan keberkesanan proses
penyelesaian masalah tersebut. Individu perlu menggunakan pemikiran
logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang penting dan
mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang logikal
(Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah dilakukan bagi
menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut (Evaluation).
Kenyataan tersebut disokong oleh Csizmadia, A. et al. (2015) yang
menyatakan Pemikiran Komputasional merupakan proses penyelesaian masalah
yang memerlukan usaha memecahkan sesuatu masalah kepada komponen yang
lebih kecil (Decompose), cuba mengekstrak idea ataupun maklumat yang
penting dan relevan (Abstraction), mengenali corak (Pattern) yang
membolehkan perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan
dan tindakan yang kurang releven supaya meningkatkan keberkesanan
proses penyelesaian masalah tersebut. Individu perlu menggunakan
pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang
penting dan mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang
logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah
dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut
(Evaluation).
Pemikiran Komputasional merupakan satu set konsep, aplikasi, perkakasan
dan kemahiran sains komputer yang membantu manusia memahami tingkah laku
manusia, menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian
serta mereka bentuk sistem (The National Academic Press, 2010).
Jeannette Wing dari Carnegie Mellon Universtiy merupakan master mind
yang memulakan pergerakan memperkenalkan pemikiran computasional pada
tahun 2006. (The National Academic Press, 2010).
Menurut Swaid (2015), institusi akademik, dalam usaha untuk menyediakan
graduan mereka kepada tenaga kerja berasaskan pengkomputeran,
kerja-kerja menanam Pemikiran Komputasional (CT) di seluruh bidang STEM
untuk membangunkan analisis dan kemahiran menyelesaikan masalah di
kalangan pelajar-pelajar mereka. Menurutnya lagi Pemikiran Komputasional
melibatkan penyelesaian masalah, mereka bentuk sistem, dan memahami
tingkah laku manusia, dengan melukis pada konsep-konsep asas kepada
Sains Komputer dan juga Pemikiran Komputasional termasuk pelbagai alat
pemikiran yang mencerminkan keluasan bidang Sains Komputer.
Csizmadia, A. et al. (2015) menyatakan Pemikiran Komputasional
menyediakan kerangka kerja yang kuat untuk belajar pengkomputeran,
dengan aplikasiyang meluas di luar Komputasional itu sendiri. Ia adalah
proses mengiktiraf aspek Komputasional di dunia yang mengelilingi kita
dan meruapakan alat aplikasi dan teknik dari Pemikiran Komputasional
untuk memahami dan sebab berkaitan persekitaran semula jadi, sosial dan
proses dan kepintaran buatan . Ia membolehkan murid untuk menangani
masalah, untuk memecahkan masalah ke dalam bentuk pecahan kecil dan
merangka algoritma untuk menyelesaikannya.
Pemikiran Komputasional merupakan kaedah literasi baru Abad ke-21 kerana
proses berfikir yang terlibat dalam kaedah tersebut dapat merumuskan
formula masalah dan supaya penyelesaian masalah dapat diwakili dalam
bentuk yang berkesan yang ditunjukkan oleh agen pemprosesan maklumat. (
Swaid, 2015).
Pemikiran Komputasional adalah satu kemahiran hidup yang sangat penting
di mana semua murid pada masa kini perlu berkembang berdasarkan konsep
tersebut. Ianya penting dalam memahami dunia kini yang berkembang dengan
luas secara digital. Oleh itu, Pemikiran Komputasional merupakan satu
konsep yang penting dalam mewujudkan tambahan pengajian baru dalam
subjek Pengkomputeran (Csizmadia, A. et al. ,2015)
Kesimpulannya dalam jurnal-jurnal tersebut kita boleh melihat dengan
jelas idea dan kajian penulis-penulis tersebut dan dapat dirumuskan
persekitaran Pemikiran Komputasional merupakan penekanan yang penting
dalam menuju ke masa depan selaras dengan agenda pembelajaran Abad ke-
21. Adalah menjadi hasrat semua pihak dalam sektor pendidikan untuk
mejayakan persekitaran pembelajaran positif.
REFERENCE
Swaid, S. I. (2015). Bringing computational thinking to STEM education.
Procedia Manufacturing, 3(Ahfe), 3657–3662.
Csizmadia, A. et al. (2015). Computasional thinking: a guide for
teachers.
Akses pada 24 April 2017 daripada http://computingatschool.org.uk
Sekian, Terima kasih.
12345...117»
Fadzil Hanid. Powered by Blogger.
Total
Pageviews
Sparkline 2,279,100
JADUAL
HARIAN
PENGENALAN
Blog ini bermula pada Tahun 2008 dengan objektif asal ketika itu adalah
sebagai medium penyampaian kepada mahasiswa UTHM daripada penulis
sebagai MPPUTHM Sesi 08/09. Blog ini diteruskan sekarang sebagai medium
penulis sebagai seorang Cikgu kini. Nama Blog ini akan terus kekal
seperti sedia ada. =)
Hubungi saya :
+60137107705
fadzil.mpputhm@gmail.com
Sign In Sign Out
SeLaMaT DaTaNG
أهلا وسهلا
欢迎
いらしゃいます
WeLc0ME
반가이 맞다
வணக்கம்
On-Line
widgeo.net
Latar
Belakang
Pendidikan ;
Tadika Kemas Kg. Tersusun, Gopeng, Perak
Sek. Ren. Keb. Sg. Tua Baharu, Selangor
Sek. Ren. Keb. Peringgit, Melaka
Sek. Men. Keb. Munshi Abdullah, Melaka
Sek. Men. Teknik Jasin, Melaka
Sek. Men. Teknik Wakaf Tembusu, Terengganu.
Politeknik Dungun Terengganu
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)
Aktiviti/ Jawatan
AJK Kelab Pendidikan Teknik & Vokasional UTHM 06/07
Naib Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UTHM 07/08
Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UTHM 08/09
Pengasas & Presiden Pertama Kelab 1 Malaysia UTHM 09/10
Karier
Juruteknik Debug PLO30 Flextronic Melaka 2006
Guru Praktikal Sek. Men. Vokasional Kuala Terengganu 2011
Guru Sek.Men.Keb. Dato` Usman Awang, JB, Johor 2012
Pegawai Teknologi Pendidikan PKG Kompleks Uda 2016
Pencapaian
- Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015
-"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
-"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
- Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015
- Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015)
- Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan
2015)
- Google Certified Teacher Level 1 (2015)
- Google Certified Teacher Level 2 (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016)
- Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat
Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG
- Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat
Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016
- Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016)
- Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Pelancaran Aplikasi Mobile
"CikguF-EduTech"
May
2017
12
posted by Mohd Fadzil on PAK21
No comments
Salam & Selamat Sejahtera
(1) Sempena Hari Guru, kami ingin melancarkan & berkongsi sebuah
Aplikasi Mobile Untuk Guru iaitu Sebuah Aplikasi Tutorial Penggunaan
Teknologi dalam Pembelajaran & Pemudahcaraan (PDPc)
(2) Keperluan Aplikasi ini ialah Peranti Pintar Android dan talian
internet (Tanpa Internet Aplikasi ini tidak berfungsi).
Review Aplikasi
(3) Dapatkan Aplikasi di Google Play iaitu CikguF-EduTech
https://play.google.com/store/apps/details?id=cikgu.fadzil.edutech
(4) Kelebihan Aplikasi ;
-Percuma
-Panduan aplikasi trending seperti G-Suite, Frog VLE , Kahoot,
Padlet dan lain-lain dalam Versi Bahasa Melayu [BM].
-Penggunaan Storan yang kecil (0.89MB)
-Teknologi Embed (Panduan Video)
-Menu Download Bahan Nota (.pdf)
-Panduan Video boleh Share ke media sosial (Facebook, Twitter, Google+,
& Telegram)
(5) Selepas anda cuba menggunakannya saya meminta jasa baik anda untuk
menjawab soal selidik berikut untuk membolehkan pasukan pembangunan kami
membuat analisis bagi melengkapkan kajian kami.
https://goo.gl/forms/fLkoUe732C9bAfyY2
* Sebarkan Aplikasi ini untuk rakan-rakan pendidik anda semua.
Terima Kasih.
-Team Develepor "CikguF-EduTech" -
#CikguF
Pemikiran Komputasional - "Artikel
Review"
Apr
2017
25
posted by Mohd Fadzil on PAK21
No comments
Pemikiran Komputasional
Menurut pencetus dan pengasas pemikiran komputasional, Jeannate M Wing,
pemikiran ini boleh ditafsirkan sebagai – “membina kuasa dan proses
penyelesaian secara pengkomputeran, sama ada dilaksanakan oleh manusia
atau mesin”.
Dalam erti kata lain, Pemikiran Komputasional merupakan proses
penyelesaian masalah yang memerlukan usaha meleraikan sesuatu masalah
kepada komponen yang lebih kecil (Decomposition), cuba merumuskan idea
ataupun maklumat yang penting dan relevan (Abstraction), mengecam corak
(Pattern Recognition) yang membolehkan perancangan penyelesaian yang
tepat bagi mengelakkan ulangan dan tindakan yang kurang releven.
Individu perlu menggunakan pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi
mengenalpasti maklumat yang penting dan mengaturkan langkah penyelesaian
mengikut turutan yang logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan
keputusan yang telah dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh
laksanaan prosedur tersebut (Evaluation).
Pemikiran Komputasional (CT) merupakan proses penyelesaian masalah yang
memerlukan usaha memecahkan sesuatu masalah kepada komponen yang lebih
kecil (Decompose), cuba mengekstrak idea ataupun maklumat yang penting
dan relevan (Abstraction), mengenali corak (Pattern) yang membolehkan
perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan dan
tindakan yang kurang releven supaya meningkatkan keberkesanan proses
penyelesaian masalah tersebut. Individu perlu menggunakan pemikiran
logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang penting dan
mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang logikal
(Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah dilakukan bagi
menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut (Evaluation).
Kenyataan tersebut disokong oleh Csizmadia, A. et al. (2015) yang
menyatakan Pemikiran Komputasional merupakan proses penyelesaian masalah
yang memerlukan usaha memecahkan sesuatu masalah kepada komponen yang
lebih kecil (Decompose), cuba mengekstrak idea ataupun maklumat yang
penting dan relevan (Abstraction), mengenali corak (Pattern) yang
membolehkan perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan
dan tindakan yang kurang releven supaya meningkatkan keberkesanan
proses penyelesaian masalah tersebut. Individu perlu menggunakan
pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang
penting dan mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang
logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah
dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut
(Evaluation).
Pemikiran Komputasional merupakan satu set konsep, aplikasi, perkakasan
dan kemahiran sains komputer yang membantu manusia memahami tingkah laku
manusia, menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian
serta mereka bentuk sistem (The National Academic Press, 2010).
Jeannette Wing dari Carnegie Mellon Universtiy merupakan master mind
yang memulakan pergerakan memperkenalkan pemikiran computasional pada
tahun 2006. (The National Academic Press, 2010).
Menurut Swaid (2015), institusi akademik, dalam usaha untuk menyediakan
graduan mereka kepada tenaga kerja berasaskan pengkomputeran,
kerja-kerja menanam Pemikiran Komputasional (CT) di seluruh bidang STEM
untuk membangunkan analisis dan kemahiran menyelesaikan masalah di
kalangan pelajar-pelajar mereka. Menurutnya lagi Pemikiran Komputasional
melibatkan penyelesaian masalah, mereka bentuk sistem, dan memahami
tingkah laku manusia, dengan melukis pada konsep-konsep asas kepada
Sains Komputer dan juga Pemikiran Komputasional termasuk pelbagai alat
pemikiran yang mencerminkan keluasan bidang Sains Komputer.
Csizmadia, A. et al. (2015) menyatakan Pemikiran Komputasional
menyediakan kerangka kerja yang kuat untuk belajar pengkomputeran,
dengan aplikasiyang meluas di luar Komputasional itu sendiri. Ia adalah
proses mengiktiraf aspek Komputasional di dunia yang mengelilingi kita
dan meruapakan alat aplikasi dan teknik dari Pemikiran Komputasional
untuk memahami dan sebab berkaitan persekitaran semula jadi, sosial dan
proses dan kepintaran buatan . Ia membolehkan murid untuk menangani
masalah, untuk memecahkan masalah ke dalam bentuk pecahan kecil dan
merangka algoritma untuk menyelesaikannya.
Pemikiran Komputasional merupakan kaedah literasi baru Abad ke-21 kerana
proses berfikir yang terlibat dalam kaedah tersebut dapat merumuskan
formula masalah dan supaya penyelesaian masalah dapat diwakili dalam
bentuk yang berkesan yang ditunjukkan oleh agen pemprosesan maklumat. (
Swaid, 2015).
Pemikiran Komputasional adalah satu kemahiran hidup yang sangat penting
di mana semua murid pada masa kini perlu berkembang berdasarkan konsep
tersebut. Ianya penting dalam memahami dunia kini yang berkembang dengan
luas secara digital. Oleh itu, Pemikiran Komputasional merupakan satu
konsep yang penting dalam mewujudkan tambahan pengajian baru dalam
subjek Pengkomputeran (Csizmadia, A. et al. ,2015)
Kesimpulannya dalam jurnal-jurnal tersebut kita boleh melihat dengan
jelas idea dan kajian penulis-penulis tersebut dan dapat dirumuskan
persekitaran Pemikiran Komputasional merupakan penekanan yang penting
dalam menuju ke masa depan selaras dengan agenda pembelajaran Abad ke-
21. Adalah menjadi hasrat semua pihak dalam sektor pendidikan untuk
mejayakan persekitaran pembelajaran positif.
REFERENCE
Swaid, S. I. (2015). Bringing computational thinking to STEM education.
Procedia Manufacturing, 3(Ahfe), 3657–3662.
Csizmadia, A. et al. (2015). Computasional thinking: a guide for
teachers.
Akses pada 24 April 2017 daripada http://computingatschool.org.uk
Sekian, Terima kasih.
12345...117»
Fadzil Hanid. Powered by Blogger.
Total
Pageviews
Sparkline 2,279,100
JADUAL
HARIAN
PENGENALAN
Blog ini bermula pada Tahun 2008 dengan objektif asal ketika itu adalah
sebagai medium penyampaian kepada mahasiswa UTHM daripada penulis
sebagai MPPUTHM Sesi 08/09. Blog ini diteruskan sekarang sebagai medium
penulis sebagai seorang Cikgu kini. Nama Blog ini akan terus kekal
seperti sedia ada. =)
Hubungi saya :
+60137107705
fadzil.mpputhm@gmail.com
Sign In Sign Out
SeLaMaT DaTaNG
أهلا وسهلا
欢迎
いらしゃいます
WeLc0ME
반가이 맞다
வணக்கம்
On-Line
widgeo.net
Latar
Belakang
Pendidikan ;
Tadika Kemas Kg. Tersusun, Gopeng, Perak
Sek. Ren. Keb. Sg. Tua Baharu, Selangor
Sek. Ren. Keb. Peringgit, Melaka
Sek. Men. Keb. Munshi Abdullah, Melaka
Sek. Men. Teknik Jasin, Melaka
Sek. Men. Teknik Wakaf Tembusu, Terengganu.
Politeknik Dungun Terengganu
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)
Aktiviti/ Jawatan
AJK Kelab Pendidikan Teknik & Vokasional UTHM 06/07
Naib Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UTHM 07/08
Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UTHM 08/09
Pengasas & Presiden Pertama Kelab 1 Malaysia UTHM 09/10
Karier
Juruteknik Debug PLO30 Flextronic Melaka 2006
Guru Praktikal Sek. Men. Vokasional Kuala Terengganu 2011
Guru Sek.Men.Keb. Dato` Usman Awang, JB, Johor 2012
Pegawai Teknologi Pendidikan PKG Kompleks Uda 2016
Pencapaian
- Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015
-"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
-"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
- Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015
- Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015)
- Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan
2015)
- Google Certified Teacher Level 1 (2015)
- Google Certified Teacher Level 2 (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016)
- Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat
Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG
- Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat
Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016
- Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016)
- Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015
-"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
-"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015
- Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015
- Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015)
- Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan 2015)
- Google Certified Teacher Level 1 (2015)
- Google Certified Teacher Level 2 (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016)
- Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016)
- Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG
- Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat
Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016
- Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016)
- Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
1. Pada muka depan atau 'home' anda akan dipaparkan dengan arahan ringkas untuk pelayaran aplikasi.
2. Pada menu utama, anda boleh memilih bahagian yang ingin diterokai. Ada Frog VLE, G-Suite, Top 10 Tools dan bermacam-macam lagi.
3. Pada bahagian G-Suite, anda boleh pilih daripada pelbagai produk Google. Ada tutorial dan panduan dalam bentuk video interaktif yang telah dirakamkan khas oleh Cikgu Fadzil selaras dengan situasi PdPc dalam kelas yang sebenar.
4. Masih tidak jelas dengan Frog VLE. Jangan risau, rujuk pada panduan Frog VLE. Ada untuk Admin, PdPc, FrogPlay (menarik!).
5. Nak lebih variasi, terokai 10 aplikasi terhangat masa kini yang disertakan dengan tutorial.
Antaranya Kahoot!, Padlet, Mobizen dan AirMore.
6. Untuk maklumat lanjut, pautan dan maklumat juga disertakan.
Di sini saya sertakan Pros dan Cons:
Pros
1. Navigasi mudah dan cepat. Agak ringan dan tiada animasi berat. Mudah untuk difahami.
2. Ada video yang jelas sebeagai panduan.
3. Percuma tidak perlu bayar.
4. Sangat relevan dengan keperluan PdPc Abad ke 21 ketika ini.
5. Boleh share video ke social media.
6. Video boleh embed ke webiste atau blog anda.
Cons:
1. Beberapa 'tools' masih belum siap dan dalam pembangunan.
2. Perlu pilihan option Bahasa Inggeris (sebagai nilai tambah).
3. Perlukan nama yang lebih 'catchy' dan mudah diingat.
Verdict:
Aplikasi ini memberi informasi yang sangat berguna hanya daripada smartphone anda.
Download aplikasi ini di sini:
https://play.google.com/store/apps/details?id=cikgu.fadzil.edutech
Nak lebih idea dan perkongsian PdPc Abad ke 21? Join Telegram group mudahmengajar:
FOLLOW:
Facebook: https://www.facebook.com/herryansyahku
Instagram: https://www.instagram.com/muhsinmuhsinin/
Instagram: https://www.instagram.com/muhsinmuhsinin/
0 Ulasan