AMALAN TERBAIK PDPC 4



Adakah anda ketandusan idea untuk buat aktiviti mudah dalam bilik darjah. Boleh cuba beberapa idea berikut.

MOHD KHAIRUL ANUWAR BIN MD SAID
SMK KOTA KULAI
ROLE CARDS
Setiap kumpulan diberikan panduan pembahagian tugas. Setiap ahli dalam kumpulan memegang beberapa peranan iaitu dengan kad berhuruf iaitu M (Ketua), B (Pengambil), U (Pencatat), dan H (Penjaga Masa). Dengan memegang peranan berbeza dalam kumpulan, murid-murid menjadi lebih tertumpu kepada tugas mereka. Tiada lagi murid yang tidak tahu apa mereka perlu buat atau merasakan mereka tidak mampu menyumbang apa-apa dalam perbincangan kumpulan. 




RALLY ROBIN
Dalam kumpulan, murid bergilir-bergilir menuliskan idea atau jawapan mereka dalam sehelai kertas. Fungsinya sama macam perbincangan Round Table cumanya murid tidak bercakap tetapi menuliskan respon mereka di atas kertas sehingga peta minda itu lengkap.




NUR UMIRA BINTI MOHD NAWI
SMK SERI PINANG
TASK CARDS
Setiap kumpulan menerima kad tugasan berbeza. Oleh itu mereka perlu menyiapkan satu peta penerangan yang jelas. Hal ini dapat memecahkan sesuatu topik kepada beberapa bahagian dan menjimatkan masa. Setiap kumpulan membentang dan kumpulan lain mengajukan soalan atau menambah mana-mana bahagian yang perlu. 





NORLI BT. A'DANAN
SMK TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA
HOT SEAT
Dalam kumpulan, murid berbincang untuk menjadi pakar dalam tajuk mereka. Aktiviti ini hampir sama seperti Task Card, cuma hanya seorang sahaja dari setiap kumpulan akan tampil ke hadapan dan akan disoal oleh kumpulan lain. Bagaimanakah wakil kumpulan ini dipilih? Setiap ahli kumpulan akan diberikan nombor 1-5. Apabila tiba kumpulan A, guru akan memilih secara rawak mana-mana nombor 1-5. Dan seterusnya untuk kumpulan-kumpulan lain. Jika wakil kumpulan gagal menjawab sebarang persoalan, ahli kumpulan lain dibenarkan untuk membantu. Tedapat variasi di mana, setiap soalan berjaya dijawab mempunyai nilai markah. Dengan itu, wakil tidak hanya mengambil sambil lewa dan semua ahli kumpulan mengambil tanggungjawab untuk menguasai tajuk kumpulan mereka.







SITI NUR HANISAH BT. MOHAMMAD
SMK TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA
MINI DICTIONARY
Sehelai mini dictionary disediakan untuk setiap kumpulan. Ia mengandungi perbendaharaan kata daripada tajuk yang dipelajari. Hal ini membantu murid memahami maksud beberapa perkataan apabila kamus digital tidak dapat disediakan di dalam kelas. Ia memudahkan perbincangan dan membiasakan murid dengan perkataan-perkataan tersebut.





MOHD RIFAIE BIN MOHAMED FAUDZI
SMK KELAPA SAWIT
KUIZ MINI
Pada awal PDPC, guru mengajukan soalan dan murid perlu mencuba untuk menjawab soalan-soalan diberikan. Kemudian, soalan-soalan dibincangkan dan murid perlu mencari jawapan sebenar. Setelah selesai, jawapan bagi soalan-soalan itu dibincangkan bersama-sama. Aktiviti ini melatih murid untuk bersikap kendiri dalam belajar dan guru bertindak sebagai pemudahcara.






AZMEER BIN MARMO
SMK KELAPA SAWIT
GAMIFIKASI
Ia satu aktiviti yang dijadikan seperti permainan. Murid mempunyai peluang sama rata. Beberapa soalan diajukan dan mana-mana ahli harus berlumba untuk menjawab. Jika betul mereka boleh ke hadapan untuk melontar dart. Markah akan diberikan mengikut point pada papan dart. Point-point terkumpul akan dikira.







AHMAD ASYRAF BIN SAFFIEN
SMK BUKIT BATU
ROLE PLAY
Setiap kumpulan diberikan situasi berbeza dan mereka perlu melakonkannya. Murid diberi masa selama 5-7 minit untuk menyediakan skrip dan berlatih. Selepas persembahan setiap kumpulan, kumpulan lain mengajukan soalan dan boleh dijawab bukan sahaja kumpulan yang membuat persembahan malah kumpulan lain juga. Kumpulan juga boleh memberikan bintang kepada persembahan setiap kumpulan.







HAWA BINTI KOSNIN
SMK INDAHPURA 1

PEMBELAJARAN BERASASKAN INKUIRI
Murid diberikan satu lembaran peta grafik. Mereka perlu melengkapkannya berdasarkan sumber daripada buku teks. Sebelum mereka bermula, murid berbincang dalam kumpulan untuk memastikan fakta mana yang perlu dipilih daripada buku teks. Setelah selesai, setiap kumpulan membentangkan bahagian peta tertentu dan guru hanya menyemak sahaja. Kumpulan lain boleh menyoal, menambah isi atau memberikan pendapat.






Itulah antara aktiviti ringkas yang mudah untuk dibuat dalam kelas. Senangkan, apa pun yang penting harus mencuba dan positif selain sentiasa menambah baik kualiti PdPc kita. InshaAllah. 

Mai join group ini: t.me/mudahmengajar

Catat Ulasan

0 Ulasan