PELBAGAI IDEA UNTUK MENGAJAR



Kali ni post saya berbentuk ringkas. Untuk mengajar, sebenarnya ada banyak idea-idea yang mungkin kita belum terokai lagi. Kadang-kadang guna aktiviti atau apps yang sama tapi kita boleh manipulasi dengan pelbagai cara. Inilah yang saya kongsikan kepada guru-guru SMK Damai Jaya. Cikgu-cikgu sini dahlah sangat sporting dan sangat proaktif menuntut ilmu baru. Antaranya ialah:
  1. Menggunakan Google Keep untuk membuat pemerhatian dan pentaksiran. Gunakan sahaja gambar dan anotasikan. Fungsi checklist untuk senarai nama murid dan tick pada nama yang sudah dinilai.
  2. Youtube. Gunakan untuk membuat playlist dan digunakan masa mengajar. Dalam panitia, setiap seorang guru cari video-video berkaitan sesuatu topik dan kongsikan keapda panitia. Boleh juga kongsikan kepada murid.
  3. Google Photos. Ambil gambar-gambar pemerhatian atau sekeliling rumah dan masukkan dalam satu album. Semua murid join dan berikan komen mereka di situ. Jika murid ada buat pembentangan dalam kelas, ambil gambar hasil-hasil mereka dan satukan dalam satu album. Nanti mudah murid buat rujukan. 
  4. Mengajar dengan hanya bawa smarrtphone sahaja + projektor. 


Apa tunggu lagi, nak lebih idea, join t.me/mudahmengajar

Jangan lupa join events-events saya akan datang ya :)




Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Sangat menarik.Mmg nak carilah benda² mcm ni.Murid zaman sekarang bab² ict mengalahkan cgu.Malu cgu kalau byk ketinggaln ict drp mrk.

    BalasPadam