Ada beberapa teori pembelajaran yang menyokong pembelajaran abad ke 21. Teori adalah sesuatu konsep yang menjadi asas sesuatu amalan dan tindakan. Adalah penting kita memahami sesuatu teori sebelum kita bertindak agar apa sahaja usaha kita berbaloi. Mari kita lihat satu persatu teori pembelajaran ini secara ringkas.
1.Instructivism
Menekankan konsep guru adalah insan utama dalam menyampaikan ilmu cera langsung kepada murid. Berkonsepkan teacher-centered.
2. Multiple Intelligences
Meraikan kecerdasan / kecenderungan pelbagai murid dalam belajar mengikut minat. Hal ini bermaksud lain murid lain caranya dapat belajar untuk impak maksimum.
Meraikan kecerdasan / kecenderungan pelbagai murid dalam belajar mengikut minat. Hal ini bermaksud lain murid lain caranya dapat belajar untuk impak maksimum.
3. Experiential Learning
Murid belajar daripada pengalaman dan persekitaran mereka. Kemudian dikaitkan dengan perkara-perkara yang mereka pelajari. Murid perlu menganalisis situasi, berefleksi dan membuat keputusan.
Murid belajar daripada pengalaman dan persekitaran mereka. Kemudian dikaitkan dengan perkara-perkara yang mereka pelajari. Murid perlu menganalisis situasi, berefleksi dan membuat keputusan.
4. Learning Styles
Cara pelbagai murid dapat pembelajaran dalam pelbagai bentuk dan medium.
Cara pelbagai murid dapat pembelajaran dalam pelbagai bentuk dan medium.
5. Homeschooling
Konsep pembelajaran dari rumah tanpa perlu menghadiri sekolah atau sebarang intitusi pendidikan. Ibubapa bebas menentukan corak pembelajaran anak dalam keadaan yang selesa dan fleksibel.
Konsep pembelajaran dari rumah tanpa perlu menghadiri sekolah atau sebarang intitusi pendidikan. Ibubapa bebas menentukan corak pembelajaran anak dalam keadaan yang selesa dan fleksibel.
6. Experiential Education
PdPc yang berkonsepkan guru menyediakan pembelajaran secara terus daripada persekitaran dan hands on melalui pengalaman.
PdPc yang berkonsepkan guru menyediakan pembelajaran secara terus daripada persekitaran dan hands on melalui pengalaman.
7. Constructivism
Murid perlu membina pemahaman tentang ilmu yang dipelajari melalui aktiviti hands-on, kajian dan membuat sesuatu hasil.
8. Project Based Learning
Murid menjalankan sesuatu projek dan melalui proses ini murid belajar tentangs sesiatu eprkara dan topik yang berkaitan. Kebiasannya pada peringkat ini, ia menggabungkna ebberapa topik sekaligus, sambil ada projek, sambil mempelajari tajuk pelajaran.
Murid perlu membina pemahaman tentang ilmu yang dipelajari melalui aktiviti hands-on, kajian dan membuat sesuatu hasil.
8. Project Based Learning
Murid menjalankan sesuatu projek dan melalui proses ini murid belajar tentangs sesiatu eprkara dan topik yang berkaitan. Kebiasannya pada peringkat ini, ia menggabungkna ebberapa topik sekaligus, sambil ada projek, sambil mempelajari tajuk pelajaran.
9. Zone of Proximal Development
Tahap maksimum kapisiti murid untuk belajar dan menguasai sesuatu pelajaran dengan bantuan guru.
Tahap maksimum kapisiti murid untuk belajar dan menguasai sesuatu pelajaran dengan bantuan guru.
10. Scaffolding
Bantuan dan sokongan daripada guru untuk murid mencapai sesuatu tujuan dalam objektif pembelajaran. Dalam konteks PdPc ialah sokongan untuk murid mencapai kriteria kejayaan.
Bantuan dan sokongan daripada guru untuk murid mencapai sesuatu tujuan dalam objektif pembelajaran. Dalam konteks PdPc ialah sokongan untuk murid mencapai kriteria kejayaan.
11. Discovery Learning
Murid belajar dengan membuktikan hypothesis.
Murid belajar dengan membuktikan hypothesis.
12. Meaningful Learning
Pembelajaran tentang sesuatu yang baru berkaitan dengan pengetahuan sedia ada.
Pembelajaran tentang sesuatu yang baru berkaitan dengan pengetahuan sedia ada.
Murid dibantu untuk mempelajari sesuatu dengan lebih mendalam sesuatu beralih ke tajuk yang baru.
14. Competency-Based Learning
Pembelajaran berasaskan penguasaan kemahiran yang boleh dilihat dan bukan konsep atau fakta semata-mata.
Pembelajaran berasaskan penguasaan kemahiran yang boleh dilihat dan bukan konsep atau fakta semata-mata.
15. Problem-Based Learning
Pembelajaran untuk menyelesaikan masalah dengan mencuba pelbagai cara dan hasil. Murid menggunapakai beberapa konsep dan maklumat daripada pembelajaran.
Pembelajaran untuk menyelesaikan masalah dengan mencuba pelbagai cara dan hasil. Murid menggunapakai beberapa konsep dan maklumat daripada pembelajaran.
16. Inquiry-Based Learning
Satu persoalan secara formal diajukan dan cuba dibuktikan melalui kajian dan eksperimen dan aktiviti secara lapangan atau hands on.
Satu persoalan secara formal diajukan dan cuba dibuktikan melalui kajian dan eksperimen dan aktiviti secara lapangan atau hands on.
Nak bincang? Join,
1 Ulasan
Pendedahan yang baik dan membantu kefahaman guru.
BalasPadam