Pada masa pandemik Covid-19 berlaku, kita dapat membuat satu kesimpulan utama iaitu betapa pentingnya media pembelajaran kendiri alam maya bagi menjadi insiatif murif-murid memahami silibus yang diajarkan oleh guru. Pembelajaran kendiri digalakkan bagi meningkatan serta menjamin kefahaman pembelajaran secara dalam maya. Pembelajaran kendiri termasuklah pembelajaran secara asinkroni dan pembelajaran hibrid / teradun. Pembelajaran secara asinkroni merupakan pembelajaran yang tidak berlaku dalam masa nyata. Murid akan dibekalkan dengan isi kandungan, tugasan dan tempoh menyelesaikan tugasan. Manakala pembelajaran secara hibrid / teradun (blended learning) pula ialah pembelajaran yang menyediakan platform melalui perjumpaan tidak bersemuka.
Antara
kriteria untuk memilih media yang sesuai bagi menyokong pembelajaran kendiri
ialah bahan pengajaran yang boleh merangsang pelbagai deria dan memotivasikan
murid untuk libatkan diri dalam pembelajaran kendiri secara aktif. Sebagai
contoh, aplikasi Google Meet
yang telah direkodkan. Seperti yang kita sedia maklum, kebanyakan guru sekolah
kini menggunakan Google Meet sebagai aplikasi pembelajaran paling utama sewaktu
tempoh PdPR yang lalu. Medium Google Meet
ini membolehkan murid dapat bertanya soalan yang tidak difahami secara terus
dan guru dapat melihat reaksi murid-muridnya di rumah. Sekiranya pembelajaran
dalam Google Meet direkodkan, murid akan
dapat mengulangi video tersebut untuk menambahkan kefahaman secara kendiri. Bahan
berebntuk video yang melibatkan pelbagai media dan visual amat membantu para
murid untuk melaksanakan pembelajaran secara kendiri.
Seterusnya, kriteria untuk memilih
media ialah bahan yang digunakan harus mempunyai sifat galakkan untuk murid
menggunakan kemahiran berfikir yang tinggi serta dapat membuat keputusan yang
tepat. Selain daripada pembelajaran secara terus, guru juga boleh memberikan
tugasan yang menarik kepada murid-murid. Sebagai contoh, aplikasi Kahoot! dan
Quizziz yang merupakan aplikasi untuk menjawab kuiz alam maya. Tugasan berbentuk
kuiz atas talian dapat menguji kefahaman murid-murid dan dijadikan sebagai latih tubi. Kuiz akan nampak lebih menarik apabila pelbagai unsur dimasukkan.
Misalnya unsur visual, iaitu terdapat gambar - gambar dan warna yang menyebabkan
murid tidak bosan ketika menjawab soalan. Penggunaan media ini boleh diteruskan
walaupun pada sesi persekolahan bersemuka kerana murid-murid pastinya lebih gemar
menjawab kuiz atas talian yang memiliki pelbagai animasi menarik berbanding
menjawab soalan dalam buku latihan.
Di samping itu, media yang dipilih
juga hendaklah mampu digunakan oleh guru dan murid serta bersesuaian dengan
kemudahan diri semasa. Walaupun teknologi kini kian pesat, kita tidak dapat menafikan
bahawa masih terdapat segelintir golongan yang masih tidak mampu untuk membeli
gajet yang mahal seperti komputer riba. Maka, tugasan yang digunakan
mestilah mesra pengguna dan mudah diakses. Contohnya, hanya menggunakan telefon
bimbit. Hal ini kerana, apabila berlakunya pembelajaran secara kendiri, sumber
utama yang dirujuk murid selain buku ialah internet. Kita sedia maklum pada
masa ini, internet merupakan salah satu alternatif terbaik untuk semua golongan
umur mengakses apa-apa maklumat mahupun berhubung antara satu sama lain. Maka,
pembelajaran kendiri juga akan berlaku dengan efisien jika menggunakan internet
yang kuat capaiannya. Misalnya, murid-murid yang ingin belajar melalui aplikasi
Youtube pasti akan terganggu sekiranya tidak mempunyai kemudahan yang mencukupi
dan capaian internet yang meluas semasa menggunakannya.
Akhir sekali, kesan pandemik Covid-19 ini
telah sedikit sebanyak mengubah persepsi pendidikan di Malaysia pada hari ini.
Secara tidak langsung, penggunaan peranti moden seperti telefon bimbit dan
komputer tidak lagi asing dalam kalangan murid dan ibu bapa. Perkara ini jika
dipandang dari sudut positif, sudah pasti negara Malaysia tidak mustahil dapat
mengikut jejak langkah kemajuan pendidikan di negara-negara barat yang moden
dan berteknologi. Namun begitu, ibu bapa dan guru perlu meainkan peranan yang
penting dalam memantau para murid menggunakan teknologi dalam kehidupan
seharian supaya tidak terjebak ke arah yang tidak sihat.
0 Ulasan