Pengurusan masa dalam PdPc amat penting dalam PdPc. Hal ini memastikan kelancaran proses dan fasa PdPc. Apa yang dirancang dapat dilaksanakan dengan baik dan harapnya objektif tercapai. Pada kebanyakan senario, guru menghadapi kesukaran untuk memastikan PdPc berjalan dengan baik kerana berlaku pelbagai kekangan dan keadaan laur jangka. Namun terdapat panduan tertentu untuk memaksimakan masa instruksional ini. Panduan ini boleh dibahagikan mengikut masa PdPc 60 minit dan 30 minit.
60 minit
0-7 minit:
Ketika ini berlaku transisi antara kelas. Guru perlu bergerak dari satu kelas ke satu kelas. Seusai sampai di kelas guru harus pastikan semua murid berada dalam keadaan bersedia seperti menyediakan buku, rujukan dan peralatan berkaitan, menyusun kerusi atau beralih tempat. Masa ini juga dimanfaatkan untuk menyemak keberadaan semua murid. Guru juga boleh bersedia dengan bahan ABM/BBM/TMK.
3 minit seterusnya:
Gunakan ini untuk menyemak kerja rumah murid, buat pop Quiz atau memberi murid peluang kepada murid membuat persiapan akhir bahan Flipped Learning yang telah dibuat. Di sini juga berlakunya Set Induksi.
Gunakan ini untuk menyemak kerja rumah murid, buat pop Quiz atau memberi murid peluang kepada murid membuat persiapan akhir bahan Flipped Learning yang telah dibuat. Di sini juga berlakunya Set Induksi.
10 minit:
10 minit digunakan untuk berbincang objektif, menyemak pengetahuan sedia ada murid dan juga penerangan asas tentang konsep yang ingin dipelajari. Penerangan harus bersifat ringkas, formula atau fakta asas. Soal jawab boleh berlaku untuk mengetahui sejauh mana murid memahami tetapi penilaian masih belum berlaku.
10 minit digunakan untuk berbincang objektif, menyemak pengetahuan sedia ada murid dan juga penerangan asas tentang konsep yang ingin dipelajari. Penerangan harus bersifat ringkas, formula atau fakta asas. Soal jawab boleh berlaku untuk mengetahui sejauh mana murid memahami tetapi penilaian masih belum berlaku.
20 minit:
Pada peringkat ini, berlaku aktiviti berkumpulan. Murid diberikan tugasan, mereka bekerja secara berkumpulan dan menghasilkan sesuatu. Guru bergerak untuk memberikan panduan. Perlu ada sumber rujukan yang khusus contohnya buku teks, bahan bacaan, kamus, kalkulator atau peranti untuk melayari internet. Hal ini dapat melancarkan proses perbincangan dengan lebih cepat. Pandu murid untuk membahagikan tugas dan peranan berbeza setiap ahli kumpulan agar tugas dapat dilaksanakan dengan baik dalam masa yang ditetapkan. Dalam masa ini juga berlaku pembentangan kumpulan dan ulasan guru. Pada masa ini, pentaksiran bilik darjah berlaku melalui kaedah pemerhatian dan lisan berlaku. Guru mencatat jika perlu dan dengar dengan teliti perbincangan murid.
Pada peringkat ini, berlaku aktiviti berkumpulan. Murid diberikan tugasan, mereka bekerja secara berkumpulan dan menghasilkan sesuatu. Guru bergerak untuk memberikan panduan. Perlu ada sumber rujukan yang khusus contohnya buku teks, bahan bacaan, kamus, kalkulator atau peranti untuk melayari internet. Hal ini dapat melancarkan proses perbincangan dengan lebih cepat. Pandu murid untuk membahagikan tugas dan peranan berbeza setiap ahli kumpulan agar tugas dapat dilaksanakan dengan baik dalam masa yang ditetapkan. Dalam masa ini juga berlaku pembentangan kumpulan dan ulasan guru. Pada masa ini, pentaksiran bilik darjah berlaku melalui kaedah pemerhatian dan lisan berlaku. Guru mencatat jika perlu dan dengar dengan teliti perbincangan murid.
10 minit:
Gunakan masa ini untuk aktiviti individu. Murid membuat latihan untuk mempamerkan pemahaman mereka. Dengan itu, penilaian akan berlaku dengan lebih baik dan tepat. Penilaian bertulis berlaku.
5 minit:
Di sini berlakunya sesi penutup. Guru boleh berikan Exit Ticket yang berbentuk refleksi murid, ujian ringkas atau cadangan murid. Sesi Parking Lot juga boleh berlaku.
Di sini berlakunya sesi penutup. Guru boleh berikan Exit Ticket yang berbentuk refleksi murid, ujian ringkas atau cadangan murid. Sesi Parking Lot juga boleh berlaku.
5 minit terakhir:
Masa ini diperuntukkan untuk menampung mana-mana bahagian yang tidak cukup masa. Jika semua bahagian mengikut tempoh masa yang dirancangan, gunakan bahagian ini untuk aktiviti tambahan, mula menyiapkan kerja rumah, menyemak hasil kerja murid yang selebihnya atau beri ruang untuk murid buat persediaan untuk kelas seterusnya.
Masa ini diperuntukkan untuk menampung mana-mana bahagian yang tidak cukup masa. Jika semua bahagian mengikut tempoh masa yang dirancangan, gunakan bahagian ini untuk aktiviti tambahan, mula menyiapkan kerja rumah, menyemak hasil kerja murid yang selebihnya atau beri ruang untuk murid buat persediaan untuk kelas seterusnya.
30 minit (Pengenalan)
0-7 minit:
Ketika ini berlaku transisi antara kelas. Guru perlu bergerak dari satu kelas ke satu kelas. Seusai sampai di kelas guru harus pastikan semua murid berada dalam keadaan bersedia seperti menyediakan buku, rujukan dan peralatan berkaitan, menyusun kerusi atau beralih tempat. Masa ini juga dimanfaatkan untuk menyemak keberadaan semua murid. Guru juga boleh bersedia dengan bahan ABM/BBM/TMK.
3 minit seterusnya:
Gunakan ini untuk menyemak kerja rumah murid, buat pop Quiz atau memberi murid peluang kepada murid membuat persiapan akhir bahan Flipped Learning yang telah dibuat. Di sini juga berlakunya Set Induksi.
Gunakan ini untuk menyemak kerja rumah murid, buat pop Quiz atau memberi murid peluang kepada murid membuat persiapan akhir bahan Flipped Learning yang telah dibuat. Di sini juga berlakunya Set Induksi.
10 minit (Pengenalan):
10 minit digunakan untuk berbincang objektif, menyemak pengetahuan sedia ada murid dan juga penerangan asas tentang konsep yang ingin dipelajari. Penerangan harus bersifat ringkas, formula atau fakta asas. Soal jawab boleh berlaku untuk mengetahui sejauh mana murid memahami tetapi penilaian masih belum berlaku.
10 minit digunakan untuk berbincang objektif, menyemak pengetahuan sedia ada murid dan juga penerangan asas tentang konsep yang ingin dipelajari. Penerangan harus bersifat ringkas, formula atau fakta asas. Soal jawab boleh berlaku untuk mengetahui sejauh mana murid memahami tetapi penilaian masih belum berlaku.
5 minit:
Buat aktiviti ringkas dalam masa 5 minit. Contohnya Kuiz, Soal Jawab, Peta Minda, Wordwall, Jamboard, Idea Rush, Baloon Buster atau Padlet. Boleh dilakukan secara individu, berkumpulan atau kedua-duanya dalam kadar 50/50.
Buat aktiviti ringkas dalam masa 5 minit. Contohnya Kuiz, Soal Jawab, Peta Minda, Wordwall, Jamboard, Idea Rush, Baloon Buster atau Padlet. Boleh dilakukan secara individu, berkumpulan atau kedua-duanya dalam kadar 50/50.
5 minit terakhir:
Masa ini diperuntukkan untuk menampung mana-mana bahagian yang tidak cukup masa. Jika semua bahagian mengikut tempoh masa yang dirancangan, gunakan bahagian ini untuk aktiviti tambahan, mula menyiapkan kerja rumah, menyemak hasil kerja murid yang selebihnya atau beri ruang untuk murid buat persediaan untuk kelas seterusnya.
Masa ini diperuntukkan untuk menampung mana-mana bahagian yang tidak cukup masa. Jika semua bahagian mengikut tempoh masa yang dirancangan, gunakan bahagian ini untuk aktiviti tambahan, mula menyiapkan kerja rumah, menyemak hasil kerja murid yang selebihnya atau beri ruang untuk murid buat persediaan untuk kelas seterusnya.
30 minit (Sambungan)
0-7 minit:
Ketika ini berlaku transisi antara kelas. Guru perlu bergerak dari satu kelas ke satu kelas. Seusai sampai di kelas guru harus pastikan semua murid berada dalam keadaan bersedia seperti menyediakan buku, rujukan dan peralatan berkaitan, menyusun kerusi atau beralih tempat. Masa ini juga dimanfaatkan untuk menyemak keberadaan semua murid. Guru juga boleh bersedia dengan bahan ABM/BBM/TMK.
3 minit seterusnya:
Gunakan ini untuk menyemak kerja rumah murid, buat pop Quiz atau memberi murid peluang kepada murid membuat persiapan akhir bahan Flipped Learning yang telah dibuat. Di sini juga berlakunya Set Induksi.
Gunakan ini untuk menyemak kerja rumah murid, buat pop Quiz atau memberi murid peluang kepada murid membuat persiapan akhir bahan Flipped Learning yang telah dibuat. Di sini juga berlakunya Set Induksi.
15 minit:
Buat aktiviti ringkas dalam masa 15 minit. Contohnya Kuiz, Soal Jawab, Peta Minda, Wordwall, Jamboard, Idea Rush, Baloon Buster atau Padlet. Boleh dilakukan secara individu, berkumpulan atau kedua-duanya dalam kadar 50/50.
Buat aktiviti ringkas dalam masa 15 minit. Contohnya Kuiz, Soal Jawab, Peta Minda, Wordwall, Jamboard, Idea Rush, Baloon Buster atau Padlet. Boleh dilakukan secara individu, berkumpulan atau kedua-duanya dalam kadar 50/50.
ATAU
Terus buat aktiviti koepratif PAK21. Pilih 1 sahaja.
Terus buat aktiviti koepratif PAK21. Pilih 1 sahaja.
5 minit terakhir:
Masa ini diperuntukkan untuk menampung mana-mana bahagian yang tidak cukup masa. Jika semua bahagian mengikut tempoh masa yang dirancangkan, gunakan bahagian ini untuk aktiviti tambahan, mula menyiapkan kerja rumah, menyemak hasil kerja murid yang selebihnya atau beri ruang untuk murid buat persediaan untuk kelas seterusnya.
Masa ini diperuntukkan untuk menampung mana-mana bahagian yang tidak cukup masa. Jika semua bahagian mengikut tempoh masa yang dirancangkan, gunakan bahagian ini untuk aktiviti tambahan, mula menyiapkan kerja rumah, menyemak hasil kerja murid yang selebihnya atau beri ruang untuk murid buat persediaan untuk kelas seterusnya.
Beberapa tips bagi melancarkan masa PdPc secara maksimum:
1. Pastikan jam didnding dalam kelas. Dengan itu, mudah untuk guru dan murid menyemak masa.
1. Pastikan jam didnding dalam kelas. Dengan itu, mudah untuk guru dan murid menyemak masa.
2. Gunakan timer jika perlu.
3. Beri keistimewaan sekali sekala kepada kumpulan yang menyudahkan tugasan paling awal.
4, Pergiatkan aktiviti Flipped Learning agar murid sudah ada pengetahuan asas semasa masuk dalam kelas.
5. Bagi kelas 80 minit, tambah lagi 20 minit untuk aktiviti berkumpulan. Maknanya ada dua aktiviti berkumpulan.
Join:
t.me/mudahmengajar
t.me/mudahmengajar
0 Ulasan