ISU KECICIRAN MURID YANG MEMBIMBANGKAN

oleh Syamimi Omar

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sentiasa mementingkan pendidikan yang berkualiti kepada semua rakyat tanpa ada yang terkecuali. Pelbagai dasar dan program digubal bagi membolehkan semua rakyat mendapat pendidikan yang sama rata bagi membolehkan setiap rakyat memajukan diri mereka dan menjadi tenaga kerja bagi membangunkan kualiti kehidupan. Tindakan kerajaan memastikan semua kanak-kanak, tanpa mengira jantina, lokasi, latar belakang sosioekonomi atau etnik mendapat akses serta dapat menamatkan pendidikan sekurang-kurangnya peringkat rendah.

 

Walaupun pelbagai usaha telah dilaksanakn bagi membantu setiap murid mendapat pendidikan yang sama rata, isu keciciran pendidikan kanak-kanak masih berlaku dan lebih membimbangkan sewaktu sektor pendidikan mengalami perubahan yang drastik pada waktu Pandemik Covid-19.

 

Antara faktor yang menyebabkan keciciran dalam kalangan murid-murid ini adalah,

 

1. Pendapatan rendah jejas pendidikan

Pendapatan keluarga yang rendah memberikan kesan terhadap proses pendidikan anak-anak. Ibu bapa yang berpendapatan rendah lebih mengutamakan perbelanjaan keperluan asas untuk menyara kehidupan berbanding menyediakan kemudahan pendidikan sempurna. Masalah kewangan ini menjadi hamabtan kepada segelintir murid untuk keluar berkerja di malam hari bagi membantu menambah pendapatan keluarga. Hal tersebut menyebbakan murid sukar untuk membahagikan masa mengulang kaji pelajaran dan menyebabkan keciciran murid di sekolah.

Bagi masalah ini, pihak sekolah seharusnya peka mengenai pendapatan keluarga murid-murid supaya tidak ada antara mereka yang terkecuali untuk mendapatkan bantuan yang disediakan seperti Bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAMP), Rancangan Makanan Tambahan (RMT), Bantuan  Awal Persekolahan (BAP) dan sebagainya. Dengan adanya bantuan seperti ini, sedikit sebanyak dapat membantu meringankan beban keluarga murid dan membolehkan murid-murid mendapat pendidikan yang sempurna.


2. Minat dan motivasi murid yang merundum

Faktor minat dan motivasi murid amat memainkan peranan penting dalam mempengaruhi kehadiran murid ke sekolah. Sebelum era Pandemik Covid-19 yang memerlukan guru dan murid melalui PdPR, isu kehadiran murid ke sekolah sentiasa menjadi hal yang difikirkan oleh pihak pentadbiran dan para guru. Pelbagai usaha yang dilaksanakan oleh guru untuk memastikan kehadiran murid ke sekolah mencapai peratus yang sepatutnya. Sewaktu PdPR, sememangnya kehadiran murid merundum disebabkan pelbagai halangan, antaranya kekurangan kemudahan untuk belajar atas talian, tiada dorongan atau pantauan yang tegas di rumah, serta minat yang kurang disebabkan tidak dapat memahami isi pelajaran apabila terpaksa belajar secara kendiri. Impak susulan dari senario tersebut, telah menyebabkan ramai murid cicir yang dikenal pasti sewaktu sesi persekolahan bersemuka.

Keinginan untuk menimba ilmu sememangnya perlu sentiasa dipupuk dalam diri murid melalui kata-kata semangat dan aktiviti yang menarik di sekolah. Guru-guru perlu memainkan peranan yang penting untuk memberikan yang terbaik sepanjang tempoh PdP supaya murid rasa seronok untuk belajar dan rasa seronok untuk hadir ke sekolah. Ibu bapa juga perlu memastikan anak-anak mereka diberikan galakan dan sokongan untuk hadir ke sekolah, seperti mengambil tahu tentang pelajaran anak-anak, membantu anak-anak bersiap untuk ke sekolah dan cuba sedaya upaya untuk bawakan mod positif pada awal pagi untuk anak-anak ke sekolah.

 

3. Pengaruh budaya dan persekitaran

Pengaruh budaya dan persekitaran adakala membentuk asas pemikiran pembelajaran sebagai membosankan dan menyukarkan. Baru-baru ini, warga net dikejutkan dengan berita oleh Jabatan Perangkaan melalui kaji selidik yang dilaksanakan mendapati kira-kira 390,000 atau 72.1 peratus lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak mahu menyambung pelajaran ke peringkat seterusnya. Mereka merasakan pendidikan tidak lagi begitu penting apabila mereka mudah memperoleh pekerjaan yang menawarkan pendapatan yang lebih bernilai dan pantas berbanding datang ke sekolah. Pengaruh seperti ini perlu diselidik dan diberi didikan yang lebih untuk membuka mata anak-anak muda mengenai pendidikan yang diperoleh bukan sahaja untuk menjanjikan pekerjaan yang bergaji mewah tetapi untuk kemahiran dan kemajuan diri pada masa akan datang.

Murid-murid dan remaja pada hari ini lebih mudah terpengaruh dan terjebak melalui pembacaan mereka di media sosial dan internet. Mereka menerima info yang dikongsikan secara terus tanpa memeriksa dan membuat carian pada sisi yang lain. Perkongsian yang dimuat naik oleh rakan-rakan yang berhenti sekolah dan menceburi kerjaya gig telah menutupi kisah-kisah kejayaan remaja dan anak muda yang berjaya disebabkan menyambung pelajaran. Oleh itu, ibu bapa perlu memantau dan membetulkan info yang anak-anak mereka peroleh daripada media sosial supaya mereka dapat membandingkan mana satu pilihan yang terbaik dan sepatutnya.

 

Kesimpulannya, sehingga hari ini, KPM tidak berhenti meneruskan usaha mereka dengan dibantu paduan tenaga oleh para guru untuk memastikan murid-murid hadir ke sekolah dan mendapat pendidikan yang sewajarnya. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 adalah pendekatan berkesan bagi mengurangkan isu keciciran murid sekolah. Tidak lain dan tidak bukan, keciciran murid ini memerlukan kesepaduan usaha anatar pihak sekolah, ibu bapa dan semua pihak bagi membantu mengurangkan isu keciciran murid demi kehidupan rakyat Malaysia yang lebih maju dan harmoni.

Catat Ulasan

0 Ulasan